ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
سوره : الانعام / آیه : 63
قُلْ مَن یُنَجِّیکُم مِّن ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ تَدْعُونَهُ تَضَرُّعاً وَخُفْیَةً لَّئِنْ أَنجَانَا مِنْ هَـذِهِ لَنَکُونَنَّ مِنَ الشَّاکِرِینَ
بگو: چه کسى شما را از تاریکیهاى خشکى و دریا [به هنگام درماندگى] مىرهاند؟ او را به زارى آشکارا و پنهانى مىخوانید که اگر ما را از این [ تاریکیها و رنجها] برهاند هر آینه از سپاسگزاران باشیم.
تفسیر آیه را در ادامه مطلب بخوانید
تفسیر اطیب البیان
ای پیامبربگو:چه کسی شما را از شدائد که برای شما در خلال مسافرتهای زمینی و دریائی مثل سرمای شدید و گرمای طاقت فرسا و باران و برف و برخورد با راهزنان وطوفان و ابر و باد و امثال آن می رهاند ؟ بدیهی است که این گرفتاریها اگر در شب پیش بیایند طاقت فرساتر خواهند بود، لذا لفظ ظلمات را در آیه بکار برده است ،پس خداوند برای آنکه شدت گرفتاری و عمومیت آن را برساند، عبارت (ظلمات البر و البحر)را ذکر نموده است ،اما (تضرع ) عبارت است از اظهار و علنی ساختن درماندگی و (خفیه )یعنی (خفاء) و نهان داشتن آن و این دو کلمه به مقتضای کوچکی و بزرگی مصیبت کاربرد دارند، یعنی وقتی مصیبت کوچک و فردی است انسان در پنهانی خدا را می خواند، اما وقتی مصیبت شدت گرفت و نومیدی عارض گشت ، آنگاه بی پروا و علنی دست به شیون و زاری می زند، لذا خداوندنجات دهنده انسان از هر مصیبت وگرفتاری است ، چه زمینی و چه دریایی ،چه کوچک و چه بزرگ . و انسان در همه گرفتاریها خدا را می خواند و وعده می دهد که اگر خدانجاتش داد او را شکر گزاری نموده و دیگر پیرامون کفران نعمتش نگردد و این وعده ، ریشه اساسی در نهاد آدمی دارد و انسان در برخورد با انسانهای دیگربرای جلب کمک و مساعدت آنها چنین وعده ای را به آنها می دهد و لذا این عادت را در مورد توسل به خدای تعالی هم به کار می بندد، با آنکه ساحت خدای سبحان منزه از احتیاج است .
برگرفته از تبیان