حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در تعریف امام على علیهالسلام فرمودند: او پیشوائى الهى و ربّانى است، تجسّم نور و روشنائى است، مرکز توجّه تمامى موجودات و عارفان است، فرزندى پاک از خانواده پاکان مى باشد، گویندهاى حقّگو و هدایتگر است، او مرکز و محور امامت و رهبریّت است.
متن حدیث:
قالَتْ علیها السلام : وَ هُوَ الا مامُ الرَبّانى ، وَ الْهَیْکَلُ النُّورانى ، قُطْبُ الا قْطابِ، وَسُلالَةُ الاْ طْیابِ، النّاطِقُ بِالصَّوابِ، نُقْطَةُ دائِرَةِ الا مامَةِ.
ریاحینالشّریعة، جلد ۱، صفحه93
امام رضا(ع) در کلامی شریف از امام سجاد(ع) نقل میفرمایند:
اگر دیدید کسی اهل نماز و روزه است، گناه نمیکند و کارهای خوب هم انجام میدهد، عجله نکن، گولش را نخور، ممکن است عُرضۀ گناه کردن نداشته باشد.
بعد میفرماید: اگر کسی عرضۀ گناه کردن داشت، اما گناه نمیکرد، آرام باش، فریب نخور، ممکن است گناهی را ترک میکند، اما مرتکب گناه دیگری میشود. زیرا شهوات مردم مختلف است؛ یکی شهوت مال دارد، اما شهوت جنسی ندارد، یکی شهوت جنسی دارد، اما حرام نمیخورد.
سپس میفرماید: اگر کسی هیچ گناهی نکرد، عجله نکن، گولش را نخور، ممکن است عقل درست و حسابی نداشته باشد. بعد میفرماید: اگر کسی عقل درست و حسابی هم داشت، فریب نخور، ببین آیا هوای نفسش مسلط بر عقلش است، یا عقلش مسلط بر هوای نفس است؟
حضرت در انتهای بحث مثال میزند و میفرماید: مانند کسی که حبّمقام دارد، یک دفعهای با یک هوس و هوای حبّمقام، کلّ مراتب ایمانی قبلش را نابود میکند. حدیث عجیبی است. امام علیهالسّلام در ادامه میفرماید وقتی به چنین آدمی میگویی: «إتَّقِ الله»؛ از خدا بترس، ناراحت میشود. «اَخَذَتهُ العِزَّة»؛ به غرورش برمیخورد، میگوید «به من میگویی با تقوا باشم؟ تا حالا کسی از من گناه ندیده.» بعد امام(ع) میفرماید: اینها دیگر آدم هم نمیشوند و دچار لعن خداوند میشوند
( وسائل الشیعه، ج 8، ص 317 (
ابی حجاف (از محمدبن عمر بن حسن)، از زینب، به نقل از فاطمه علیهاالسلام و اشجع، بلیدبن سلیمان (از ابی حجاج، محمدبن عمرو هاشمى) اززینب (س) دختر على علیهالسلام نقل کرد که فاطمه علیهاالسلام فرمود:
قالت فاطمه علیهاالسلام : ان رسول الله قال لعلى اما انک یابنابىطالب و شیعتک فىالجنه» «و سیجىء اقوام ینتحلون حبک ثمیمرقون من الاسلام کمایمرق السهم من الرمیه
رسول خدا به على علیهالسلام فرمود: اى پسر ابوطالب! همانا تو و رهروان تو در بهشت اند و به زودى قومى می آیند که از دوستى تو سخن می گویند. آنگاه از اسلام فرار می کنند مانند پرتاب شدن تیر از کمان.
مناقب الخارزمی، ص 257
در اهمیت هوش و ذکاوت آن بانوى بزرگوار همین بس که خطبه طولانى و بلندى را که حضرت صدیقه کبرى فاطمه زهرا صلوات اللّه و سلامه علیها در دفاع از حق امیرالمؤمنین علیهالسّلام و غصب فدک در حضور اصحاب پیغمبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله و سلّم ایراد فرمودند، حضرت زینب علیها السلام روایت فرموده است.
بار خدایا به تو پناه می برم از حرص و آز ( بر دنیا ، رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود : بی نیازترین مردم کسی است که گرفتار حرص نباشد ، و حضرت امام باقر - علیه السلام - و فرمود : مثل حریص و آزمند " به دنیا " مثل کرم ابریشم است که هر چند پیچیدن ابریشم را بر خود فزونی دهد بیرون شدنش را دور " دشوار " سازد تا آن که با اندوه بمیرد (
ادامه مطلب ...
در آغاز خطبه 199 نهج البلاغه که موضوعات مهم اسلامی را به اصحابش وصیت مینماید و نسبت به انجام دادن آنها سفارش میکند، میفرماید: نماز را چنانکه باید برپا دارید و در حفظ و ادای آن کوشا باشید، و هر چه بیشتر به جا آورید و به وسیله آن به خداوند تقرب جویید، زیرا که خداوند در قرآن میفرماید: نماز فریضهای است که در وقت معین بر اهل ایمان واجب شده است. آیا پاسخ دوزخیان را نشنیدهاید که وقتی طبق گفته خداوند در قرآن از آنها میپرسند: «چه چیز شما را به دوزخ افکند» میگویند: ما از نمازگزاران نبودیم.
در این روایت شریف که در کتب مخالفین شیعه به فراوانی نقل شده است و از روایات متواتر ایشان محسوب میشود، پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم جانشینان خویش را منحصر در دوازده امیر قریشی مینمایند. صاحبان امر بعد از رسول خدا تا قیام قیامت دوازده نفر خواهند بود. این دوازده نفر همان کسانی هستند که خداوند در قرآن کریم از ایشان به «اولی الامر» تعبیر مینماید.
ادامه مطلب ...
در کتاب بحارالانوارجلد 85 صفحه 240 از مصباح کفعمی نقل شده است که دعای صنمی قریش دعائی عظیم الشأن و بلند مرتبه است و ازاسرار مشکله و بهترین اذکار است . عبدالله ابن عبّاس از امیرالمؤمنین علی علیه السلام نقل کرده است که آن حضرت در قنوت نماز آنرا می خواندند و شبها و روزها و سحرها بر آن مواظبت داشتند و بعضی از علما نوشته اند خواندن این دعا برای بر آمدن حوائج وخواسته ها مجرب است و روایت شده است که خوانندۀ این دعا مانند کسی است که در رکاب رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم در جنگ بدر احد و حنین هزار تیر انداخته است .
پیامبر اکرم (ص) فرمودند :
اگر تمام گیاهان قلم شوند و دریاها مرکب شوند و اجنه نویسنده شوند و انس و بشر حسابگرباشند، فضائل علی (ع) قابل شمارش نیست.
المناقب للخوارزمی . ص 18 / لسان المیزان لابن حجر العسقلانی، ج 5 . ص 62.