صدای شیعه

«اشهد ان علی ولی الله »

صدای شیعه

«اشهد ان علی ولی الله »

رمضان در قرآن کریم + تفسیر

    سوره : البقرة آیه : 185

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَمَن کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُکَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ

ماه رمضان [همان ماه‏] است که در آن، قرآن فرو فرستاده شده است، [کتابى‏] که مردم را راهبر، و [متضمّن‏] دلایل آشکار هدایت، و [میزان‏] تشخیص حق از باطل است. پس هر کس از شما این ماه را درک کند باید آن را روزه بدارد، و کسى که بیمار یا در سفر است [باید به شماره آن،] تعدادى از روزهاى دیگر [را روزه بدارد]. خدا براى شما آسانى مى‏خواهد و براى شما دشوارى نمى‏خواهد تا شماره [مقرر] را تکمیل کنید و خدا را به پاس آنکه رهنمونیتان کرده است به بزرگى بستایید، و باشد که شکرگزارى کنید.

تفسیر اطیب البیان
(185)(شهر رمضان الذی انزل فیه القران ):(ماه رمضان ماهیست که درآن قرآن نازل شده است )(نزول )یعنی پایین آمدن ووارد شدن یکباره از نقطه ای بلند،و(قرآن )نام کتاب آسمانی مسلمانان و به معنای (خواندنی )میباشد (هدی للناس و بینات من الهدی و الفرقان ):(تا هدایت برای مردم و دلایل آشکاری ازهدایت و جدا کننده حق از باطل باشد) (هدایت )برای ناس که طبقه پایین جامعه هستند وسطح فکرشان نازلترین سطح است و (بینات )برای خواصی از مردم که در ناحیه علم و عمل تکامل یافته باشند و قرآن برای آنان جدا کننده حق از باطل است و با دلایل واضح و ظاهر، حق و ناحق را تمیز می دهد، (فمن شهد منکم الشهر فلیصمه ):(پس هر کس این ماه رادرک کرد باید در آن روزه بگیرد)(شهادت )به معنای حاضر بودن در جریان و اطلاع یافتن از آن است ،(ومن کان مریضااو علی سفر فعده من ایام اخر):(و هر کس مریض یا در سفر باشد پس چند روز از ماههای دیگر روزه بگیرد)این جمله اثبات حکم را می فرمایدو در دوآیه قبلی زمینه چینی و مقدمه برای بیان این حکم بوده است ، (یرید الله بکم الیسر ولا یرید بکم العسر و لتکملوا العده ):(خدا برای شما سهولت را خواسته ودشواری را نخواسته ، و منظور این است که عده سی روز ماه را تکمیل کرده باشید)،پس بیان می فرماید که تکمیل 30 روز، روزه واجب است و اگر خداوندبرای مریض و مسافر استثناء قائل شد تا در ماههای دیگر جبران کنند از جهت سهولت و آسانگیری بوده است ، (ولتکبروا الله علی ما هدیکم ولعلکم تشکرون ):(و تا خدا را به جهت اینکه هدایتتان کرد بزرگ شمارید و تکبیر گوییدو شاید شکر گزاری کنید)لام غایت است و می خواهد غایت و نتیجه اصل روزه را بیان کند، پس اشتغال به روزه برای اظهار کبریائی حق تعالی است که قرآن رابر مسلمانان نازل کرد و ربوبیت خود و عبودیت بندگان را اعلام نمود و نیز به جهت آنکه در مقابل نعمت هدایت و جداسازی حق از باطل شکر او را بجای آورند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد