صدای شیعه

«اشهد ان علی ولی الله »

صدای شیعه

«اشهد ان علی ولی الله »

آیه ای از قرآن کریم درباره امام زمان (عج) + تفسیر

وَلَئِنْ أَخَّرْنَا عَنْهُمُ الْعَذَابَ إِلَى أُمَّةٍ مَّعْدُودَةٍ لَّیَقُولُنَّ مَا یَحْبِسُهُ أَلاَ یَوْمَ یَأْتِیهِمْ لَیْسَ مَصْرُوفًا عَنْهُمْ وَحَاقَ بِهِم مَّا کَانُواْ بِهِ یَسْتَهْزِؤُونَ ( هود / 8 )


و اگر چند گاهی عذابشان را به تاخیر بیفکنیم می پرسند : چه چیز مانع آن شده است ؟ آگاه باشید چون عذابشان فرا رسد ، آن را باز نگردانند ، و آنچه مسخره اش می کردند آنان را در بر خواهد گرفت

تفسیر اطیب البیان
(8)(ولئن اخرنا عنهم العذاب الی امه معدوده لیقولن ما یحبسه الا یوم یاتیهم لیس مصروفا عنهم و حاق بهم ما کانوا به یستهزؤن ):(سوگند می خورم اگر ما عذاب آنها را تا مدتی اندک و محدود تأخیر بیاندازیم ، هر آینه خواهندگفت : چه چیز موجب بازداشتن عذاب است ؟ بدانید روزی که عذاب محقق گردد، هرگز از آنان باز نخواهند گشت و همان عذابی که آن را استهزاء می کردند،آنهارا فرا خواهد گرفت )، (لام ) لام قسم است و می فرماید سوگند می خورم که اگرما عذابی را که این کفار مستحق آن هستند، تا مدتی معین تأخیر بیاندازیم ، ازروی تمسخر و استهزاء می گویند: چه چیز، خدا را از فرستادن عذاب مانع شد وچرا آن عذاب نازل نشد؟ و یا اگر(امه ) را به معنای جماعت بگیریم ، معنا چنین می شود که اگر ما عذاب اینها را تا رسیدن جماعت مؤمنی که هیچ چیزی را برخدا و احکام او مقدم نمی دارند و عده آنان اندک است . تأخیر بیاندازیم ،خواهند گفت ، چرا آن عذاب نیامد؟ امامعنای اول که (امه ) را به معنای (وقت ) بگیریم صحیحتر و با سیاق آیه سازگارتر است ، به هر جهت آنها قصدشان استهزاء بوده و می گویند، اگر این عذابی که وعده دادی حق است ، پس چرا نازل نمی شود و از آنجا که اینها کافر ومنکر حق بودند، تأخیر نزول عذاب را دال بر کاذب بودن وعده عذاب می دانستند و پیامبر را در این خصوص نسبت کذب می دادند، اما خداوند تعالی در جواب این کفار می فرماید: آگاه باشید، آن زمانی که وعده عذاب محقق شود وعذاب به آنان برسد، هرگز هیچ امری   نمی تواند مانع از وقوع آن گردد، یا آنرا دفع نماید و در آنزمان عذاب دنیوی که آن را دروغ شمرده و مسخره می کردند،آنها رادر بر می گیرد و هیچ مفری برای رهایی از آن نخواهند داشت .


وَ لَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلى‏ أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ لَیَقُولُنَّ ما یَحْبِسُهُ أَلا یَوْمَ یَأْتِیهِمْ لَیْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ وَ حاقَ بِهِمْ ما کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ؛ 

اگر عذاب را تا مدت معینى (ظهور امام زمان) بتأخیر بیاندازیم خواهند گفت چه چیز آن را باز داشت (و مانع ظهور امام زمان چیست؟) بدانید روزى که عذاب مى‏آید از آنها برداشته نمیشود، بلکه بر آنان فرود آمده و آنچه را استهزاء بآن میکردند خواهند دید.

از امیر المؤمنین (ع)  روایت شده که در تأویل این آیه شریفه فرمود: أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ اصحاب قائم آل محمد است که سیصد و سیزده نفر می‌باشند.
امام صادق (ع) فرموده اند: این عذاب قیام امام زمان و امت معدوده یاران او میباشند. که برابر با سپاه اسلام در جنگ بدر هستند (یعنى 313 تن میباشند).


 جلد پنجم از کتاب معجم احادیث امام مهدی.
 مهدی موعود، علامه مجلسی، باب پنجم کتاب.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد