این سوره مبارکه، در شمار سورههاى قرآن، پنجاه و
ششمین سوره و چهل و چهارمین سورهاى است که بر قلب پاک پیامبر فرود آمده است.
1- نام این سوره
این سوره گران قدر با این آیه آغاز مىگردد
اذا وقعت الواقعه....
هنگامى که آن رویداد بزرگ
رخ دهد؛ رویداد تکاندهندهاى که در روى دادن آن هیچ دروغى نیست و کسى نمىتواند آن
را انکار کند......
واژه «واقعه» بیانگر روز
رستاخیز و فرارسیدن آن روز سهمگین است و نام این سوره نیز از همین واژه و از
نخستین آیه آن برگرفته شده است.
در پاره اى از روایات نیز
از این سوره به سوره «غنى» و یا سوره بىنیازى و ارزانى دارنده بى نیازى تعبیر شده
است.
2 - فرودگاه آن
در این مورد سه نظر رسیده
است
1 . به باور گروهى از مفسران پیشین از جمله «ابن عباس» همه آیههاى
این سوره، جز آیه 82 در مکه و در کنار خانه خدا بر قلب نورانى محمد (ص) فرود آمده
است.
2 . امّا به باور پارهاى جز دو آیه 81 و 39 که در سفر هجرت بر آن
حضرت فرود آمد، دیگر آیات این سوره در مکّه بر قلب پاک او نازل شد.
3. و گروهى نیز بر آنند
که همه آیات این سوره در مکه به آن حضرت وحى گردید
3 - شمار آیهها و واژههاى
آن
در شمار آیههاى این سوره
نیز سه نظر آمده است:
1 . قاریان حجاز و شام
بر آنند که این سوره داراى نود و نه آیه است
2 . امّا از دیدگاه
«بصرىها» نود و هفت آیه دارد
3 . و به باور «کوفیان»
داراى نود و شش آیه است، که این روایت بیشتر مورد تأیید است
گفتنى است که این سوره از
378 واژه و 1203 حرف پدید آمده است.
4 - پاداش تلاوت آن
در فضیلت و برترى این سوره
و پاداش تلاوت آن روایات متعددى رسیده است.
1 . از پیامبر گرامى آوردهاند که فرمود
من قرأ سورة الواقعة کتب
لیس من الغافلین.))
کسى که سوره مبارکه «واقعه»
را تلاوت کند، در وصف او نوشته مىشود که وى از غفلتزدگان نیست.
این نکته بدان دلیل است که
آیات جانبخش این سوره سراسر درسآموز و عبرتانگیز و بیدارگر است.
و از «مسروق» آوردهاند
که: کسى که مىخواهد خبر پیشینیان، اهل بهشت، حال دوزخیان، و صف دنیا و آخرت را
دریابد، باید سوره واقعه را با دقت تلاوت کند.
2 . و نیز آوردهاند که «عثمان» در آخرین روزهاى زندگى «عبدالله بن
مسعود» به دیدارش آمد و با دیدن شدت بیمارى او، پرسید: از چه شکایت دارى؟
او گفت: از گناهانم
پرسید: اینک در اندیشه چه
هستى؟
پاسخ داد: مهر و رحمت و
آمرزش خدا.
پرسید: مىخواهى دستور دهم
برایت طبیب بیاورند؟
گفت: طبیب من مرا بیمار
کرده است.
پرسید: اجازه نمىدهى تا
دستور دهم حقوق تو را از بیتالمال بپردازند؟
پاسخ داد: آن روز که
نیازمند بودم، مرا محروم و حقوق مرا قطع کردى، اینک امروز که نیازى به پول ندارم
مىخواهى دستور دهى بدهند؟!
عثمان گفت: براى دخترانت
هزینه کنند.
پاسخ داد: آنان نیازى
ندارند. به آنان گفتهام هماره سوره «واقعه» را تلاوت کنند، چرا که از پیامبر
شنیدم که مىفرمود: من قرأ سورة الواقعة کل لیلة لم تصبه فاقة ابداً.
کسى که هر شب سوره «واقعه»
را تلاوت کند، هرگز گرفتار تهیدستى و فقر نخواهد شد.
3 . از حضرت باقر آوردهاند که فرمود: من قرأ سورة الواقعة قبل اَن
ینام لقى الله و وجهه کالقمر لیلة البدر.
هر کس سوره «واقعه» را هر
شب پیش از سر نهادن بر بالش تلاوت کند، در روز رستاخیز خدا را در حالى دیدار خواهد
کرد که چهرهاش بسان ماه شب چهاردهم مىدرخشد.
4 . و از حضرت صادق
آوردهاند که فرمود:
من قرأ فى کل لیلة جمعة
الواقعة احبهالله، و احبه الى الناس اجمعین، و لم یر فى الدنیا بؤساً ابداً، و لا
فقراً و لا فاقة و لا آفة من آفات الدنیا، و کان من رفقاء امیرالمؤمنین (ع)....
کسى که سوره واقعه را در
هر شب جمعه تلاوت کند، خداى فرزانه او را دوست مىدارد، و او را محبوب مردم
مىسازد. او هرگز در زندگى ناراحتى نمىبیند و فقر و تهىدستى و آفتهاى دنیا
دامانش را نمىگیرد و از دوستان امیرمؤمنان خواهد شد....
روشن است که این پاداش
پرشکوه نه براى تلاوت تنها، که براى تلاوت و شناخت و ایمان و عمل به قرآن خواهد
بود؛ تلاوتى که راهگشاى اندیشه باشد و از پى آن به باور و ایمان قلبى بینجامد و آن
گاه انسان را به سوى والایىها و هدفهاى بلند برانگیزد و به نیکىها آراسته و از
پلیدىها دور سازد.
5 - دورنمایى از مفاهیم بلند
آن
این سوره پس از یاد و نام
بلندمرتبه و شکوهبار و پرمعنویت خدا و پس از توجه دادن به پارهاى از اوصاف او، از
معاد و جهان پس از مرگ و فرا رسیدن روز پرسش و حسابرسى سخن را مىآغازد و از
ویژگىها و گرفتارىها و مشکلات آن روز، و نیز از نعمتها و پاداشها و گروهها
مختلف بندگان خدا در صحنههاى رستاخیز و عالم آخرت سخن مىگوید؛ از بندگان مقرب حق
و مهر و لطف بىکران او بر آنان،
از اصحاب یمین و نعمتهاى
متنوع خدا بر آنان،
از اصحاب شمال و کیفرهاى
تکاندهنده و دردانگیز و دردآور آنها در دوزخ و آتش شعله ور آن،
از حالت احتضار و سکرات
مرگ و مقدمات آن، و از برخى راههاى اثبات معاد و دلائل فرا رسیدن آن پیام مىدهد،
و در جاى جاى آیات خود به قدرت بىکران، دانش وصفناپذیر، نشانههاى یکتایى و
بىهمتایى ذات پاک پدیدآورنده هستى و خداى دنیا و آخرت توجه مىدهد.
اگر بخواهیم دورنمایى از
مفاهیم بلند و ارزشمند این سوره را در چشمانداز پژوهشگران قرار دهیم، این گونه و
با این عناوین روبه رو مىگردیم :
با پدیدار شدن نشانههاى
رستاخیز،
پیدایش رستاخیز،
گروههاى چندگانه از
انسانها در صحنه رستاخیز،
مقربان بارگاه دوست،
یاران راست،
یاران چپ،
ویژگىها و خصوصیت هر کدام
از آنها،
پاداش و کیفر هر کدام از
آنها،
دلایل اثبات معاد و فرا
رسیدن روز رستاخیز،
از راه بیان قدرت بىکران
خدا،
از راه آفرینش انسان از
نطفه،
از راه آفرینش انسان از
خاک بىمقدار،
از راه آفرینشهاى مکرر در
عالم رحم،
از راه توجه دادن به پدیده
مرگ،
از راه جلوهگر شدن روح
حیات در گیاهان،
از راه نزول باران،
از راه توجه دادن به فروغ
آتش و دهها نکته درسآموز و مفاهیم دیگرى که خواهد آمد.
1 . هنگامى که آن رویداد [سهمگین] روى دهد،
2 . در روى دادن آن هیچ گونه
دروغى [در کار] نیست.
3. ( آن رویداد،) پایینآورنده
(گروهى) و بالابرنده (گروهى دیگر )است.
4 .(این) هنگامى [است] که زمین سخت لرزانده شود.
5 . و کوهها سخت فرو پاشند،
6 . و به صورت غبار پراکندهاى درآیند،
7 . و شما [مردم، آن روز] سه دسته شوید:
8 . پس سعادتمندان، چه سعادتمندانى هستند( و راستى چقدر
بلندمرتبهاند)!
9 . و تیرهبختان، چه تیرهبختانى ( و راستى چقدر تیرهبخت هستند )
!
10 . و پیشگامان، همان پیشگامان [در ایمان و آزادگى] هستند،
11 . آنان همان مقربان [بارگاه پروردگار خویش]اند،
12 . در بوستانهاى پرنعمت ( بهشت پرطراوت و زیبا در ناز و
نعمتاند )
13 . ( آنان ) گروهى از پیشینیان هستند،
14 . و اندکى از آیندگان.
15 . ( آنان ) بر تختهایى زربفت و( پرشکوه ) قرار دارند،
16 . در حالى که روبهروى هم بر آنها تکیه زدهاند.
برگرفته شده از تبیان