قالَ الإمامُ الهادى علیهالسلام: اُذْکُـرْ حَسَـراتِ التَّـفْریـطِ بِـأَخْـذِ تَقْـدیمِ الْحَـزْمِ.
امام هادى علیهالسلام فرمود: حسرت وپشیمانىِکوتاهى درانجامکارها را به یاد آور و بـا تصمیم جــدّى و تدبیر جبـران کن.
خـود شناسى و خداشناسى
قالَ الإمامُ الهادى علیهالسلام: لاْتـَعْـدُ وَلاتَجْعَلْ لِلأیّامِ صُنْعا فىحُکْمِ اللّهِ.
امام هادى علیهالسلام فرمود: از حـدّ خـود تجـاوز نـکن و روزگار را در کار خدا دخیل مدان.
خشـم خـداو خلق
قالَ الإمامُ الهادى علیهالسلام: مَنْ اَطاعَ الخالِقَ لَمْ یُبالِ سَخَطَ المَخْلُوقینَ وَمَنْ اَسْخَطَ الخالِقَ فَلْیَیْقَنْاَنْ یَحِّلَ بِهِ سَخَطُ المَخْلُوقینَ .
امام هادى علیهالسلام فرمود: کسى که از آفریدگار پیروى کند از خشم آفریـدهها بـاکى نـدارد. و کسى که خــدا را به خشـم آورد، باید باور کند که مردم بر او خشم خواهند آورد.
شـکر نعـمت
وَ قالَ الإمامُ الهادى علیهالسلام: اَبْقـُوا النِّعـَمَ بِحُسْنِ مُجـاوَرَتِها وَالْتَمِسوُا الزِیّادَةَ فیها بِالشُّکرِ عَلَیها.
امام هادى علیهالسلام فرمود: نعمتها را با برخـورد درست، باقى نـگه داریـد و با شکر نعمتها اسباب فزونى آنها را فراهم آورید. (استفاده درست از نعمت سبب دوام آن و شـکر نعمت سبب فـزونى آن است).
نشـانه خـیر خــدا
قالَ الإمامُ الهادى علیهالسلام: اِنَّ اللّهَ اِذا أَرادَ بِعَبْدٍ خَیرا إذا عُوتِـبَ قَبِـلَ.
امام هادى علیهالسلام فرمود: اگر خداوند خیر کسى را بخواهد، چنان مىشود که هرگاه مـورد توبیـخ قرار گیرد، مىپـذیرد.
بـىنیــازى
قالَ الإمامُ الهادى علیهالسلام: الغِنى قِلَِّةُ ما تَمَنّیکَ وَالرِّضا بما یَکْفیکَ.
امام هادى علیهالسلام فرمود: بىنیـازى، در کمـى آرزو و رضایت به چیزى است که تو را کفایت مىکند.
اصرار برگناه وآرزوى بخشش
قالَ الإمامُ الهادى علیهالسلام: إنَّ مِنَ الغِرَّةِ بِاللّهِ أنْ یُصِرَّ العَبدُ عَلَى المَعصِیَةِ وَ یِتَمَنّى عَلَى اللّهِ المَغفِرَةَ.
امام هادى علیهالسلام فرمود: از نشانههاى غرور نسبت به خدا آن است که بنده، استـمرار و اصرار بر گنـاه داشـته باشد و در همان حال، آرزومند بخشایش الهى باشد.
خـود شــناسى
قالَ الإمامُ الهادى علیهالسلام: مَنْ هانَتْ عَلَیْهِ نَفسُهُ فـَلا تَأْمَنْ شَـرَّهُ.
امام علىالنقى علیهالسلام فرمود: هر کس قدر خودش را نداند (ودر نظر خودش بى مقدار باشد) از شـرّش ایمـن مبـاش.
بـازار دنیــا
قالَ الإمامُ الهادى علیهالسلام: أَلدُّنیـا سـُوقٌ رَبِحَ فیها قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخـَرُونَ.
امام على النقى علیهالسلام فرمود: دنیــا بـازارى اسـت که جمعى درآن سود مىبرند وگروهى زیان مىبینند.
معـیار دنیـا و آخـرت
قالَ الإمامُ الهادى علیهالسلام: اَلنّاسُ فِی الدُّنیا بِالْأَموالِ وَفىِ الاْخِـرَةِ بِالاَْعـمالِ.
امام هادى علیهالسلامفرمود: ارزش مردم در دنیا وابسته به اموال است، و در آخـرت بـه اعـمال.
ســلاح حـلم
قالَ الإمامُ الهادى علیهالسلام: اِنَّ الظّالِمَ الْحالِمَ یَکادُ اَنْ یُعْفى عَلى ظُلْمِهِ بِحِلْمِهِ وَإنَّ الْمُحِقَّ السَّفیهَ یَکادُ اَنْ یُطْفِىءَ نُورَحَقِّهِ بِسَفَهِهِ.
امام هادى علیهالسلام فرمود: ظالم بردبار (خردمند) ممکن است که با بردبارى خود مورد عفو و گذشت از ظلمش قرار گیرد، ولى حقدارِ نادان، ممکن است، به سبب سفاهتش نور حقش را خاموش کند.
اسـیر جـان و زبـان
قالَ الإمامُ الهادى علیهالسلام: راکِبُ الْحَرُونِ اَسیرُ نَفْسِهِ وَالْجـاهِلُ اَسـیرُ لِسانِهِ.
امام محمد تقى علیهالسلام فرمود: سوار بر مرکب چموش و خیره سر، اسیرِ جانِ خود و فـردِ نـادان، اسیرِ زبـانِ خـود است.
عــاق والـدین
قالَ یَحَیَى بنُ عَبْدِالْحَمید: سَمِعْتُ ابَاالحَسَنِ علیهالسلام یَقُولُ لِرَجلٍ ذَمَّ اِلَیهِ وَالِدا لَهُ فَقْالَ: اَلْعُقُوقُ ثَکَلُ مَنْ لَمْ یَثْکَلْ.
یحیى بن عبدالحمید گوید: از امامهادى علیهالسلامشنیدم که به مردى که نزد ایشان از پدر خود بدگویى کرد فرمود: نافرمانى پدر و مادر داغى است بـراى کسى کـه داغ نـدیده اسـت، یعنى مثل آن است که پدر ومادرش از دنیا رفته باشند.
گمـان نیـک و بـد
عَنْ اَبِى الْحَسَنِ الثّالِث علیهالسلام إنَّهُ قالَ: إذا کانَ زَمانٌ أَلْعَدلُ فیهِ اَغْلَبُ مِنَ الْجَورِ فَحَرامٌ أنْ یُظَنَّ بِاَحَدٍ سُوءٌ حَتّى یُعْلَمَ ذلِکَ مِنهُ، وَإذا کانَ زَمانٌ الْجَوْرُ أغلَبُ فیهِ مِنَ الْعَدْلِ فَلَیْسَ لِأَحَدٍ اَنْ یَظُنَّ بِأَحَدٍ خَیرا مالَمْ یَعْلَمْ ذلِکَ مِنْهُ
امام هادى علیهالسلام فرمود: زمانى که عدل و داد در جامعه بیش از ظلم و ستم باشد، در آن موقع حرام است که به کسى گمان بد ببرند، مگر وقتى که آن بـدى از وى معلوم شود، و زمانى که ظلم و ستم بر عدل و داد غلبه داشته باشد، سزاوار نیست احدى گمان خوب به کسى ببرد، مگر وقتى که آن خوبى از او معلوم شود.
ضـرر چــاپـلوسى
قالَ أبُوالحَسَنِ الثّالِث علیهالسلام لِرَجُلٍ وقَدْ اَکثَرَ مِنْ اِفراطِ الثَّناءِ عَلَیْهِ: اَقْبِلْ عَلى شَـأنِکَ، فإنَّ کَثرَةَ الْمَلَقِ یَهْجُمُ عَلَى الْظِنَّةِ، وَإذا حَلَلْتَ مِنْ اَخیکَ فى مَحَلِّ الثِّقَةِ فَاعْدِلْ عَنِ المَلَقِ إِلى حُسْنِ النِّیَّةِ.
امام هادى علیهالسلام خطاب به کسى که در ستایش از ایشان زیادهروى کرده بود، فرمود: از این عمل بپرهیز و به کار خودت بپرداز، که تملّق زیاد سبب بدگمانى است و اگر اطمینان برادر مؤمنت از تو سلب شد، تملّق گویى را رها کن و حسن نیّت نشان ده.
آراسـتگى و جـمال
قالَ الإمامُ الهادى علیهالسلام: إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الجَمالَ وَ التَّجَمُّلَ وَیَـکْرَهُ البُؤْسَ وَ البائِسَ .
امام هادى علیهالسلام فرمود: خداوند زیبایى و آراستگى را دوست دارد و ژولیـدگى و ژولیـده را دوست نمىدارد.
نـافرمانى پـدر و مـادر
قالَ الإمامُ الهادى علیهالسلام: اَلعُقُوقُ یُعَقِّبُ القِلَّةَ ویُؤَدّى إِلَى الذِّلَّةِ.
امام دهم علیهالسلام فرمود: نافرمانى پدر و مادر کمبود را به دنبال دارد و به خـوارى مىکشـد.
آفـت عــلم
قالَ الإمامُ الهادى علیهالسلام: العُجْبُ صارِفٌ عَنْ طَلَبِ الْعِلْمِ داعٍ إِلَى الغـَمْطِ والْجـَهْلِ.
امام هادى علیهالسلام فرمود: خودبینى انسان را از دانشآموختن باز مىدارد واو را بـه نـادانى و پستى مىکـشاند.
افتادگى آموز اگرطالب فیضى هرگز نخورد آب زمینىکه بلند است
درخـواست بیش از حـدّ
عَنِ الإمامِ الهادى علیهالسلام: مَنْ سَأَلَ فَوقَ قَدْرِ حَقِّهِ فَهـُوَ أَولى بِالحِرمـانِ.
امام هادى علیهالسلام فرمود: هر کس بیش از اندازه و حق خودش بخواهد، او بـه محـرومیت شایستهتر اسـت.
دوسـت راهنـما
قالَ الإمامُ الهادى علیهالسلام: مَـنْ جَـمَـعَ لَـکَ وُدَّهُ وَرَأْیَـهُ فَـاجْمَـعْ طـاعَتَـکَ.
امام هادى علیهالسلام فرمود: کسى که دوستى و رأى خود را براى تو جمع کند؛ (دوستانه تو را راهنمایى کند) از او پیــروى کـن.
جـبران گذشـته ها
قالَ الإمامُ الهادى علیهالسلام: اُذْکُـرْ حَسَـراتِ التَّـفْریـطِ بِـأَخْـذِ تَقْـدیمِ الْحَـزْمِ.
امام هادى علیهالسلام فرمود: حسرت وپشیمانىِکوتاهى درانجامکارها را به یاد آور و بـا تصمیم جــدّى و تدبیر جبـران کن.
گرفتارى دنیا و پاداش آخرت
قالَ الإمامُ الهادى علیهالسلام: اِنَّ اللّهَ جَعَلَ الدُّنیا دارَ بَلْوى وَالاْخِرَةَ دارَ عُقْبى وَجَـعَلَ بَـلوَى الدُّنیا لِثَـوابِ الاْخِـرَةِ سَبَبَا وَثَوابَ الاْخِرَةِ مِنْ بَلوَى الدُّنیا عِوَضا.
امام هادى علیهالسلام فرمود: خداوند، دنیا را جاى گرفتارى قرار داده و آخــرت را سـراى پـاداش، گرفتارى دنیا را سبب ثواب آخرت قرار داده و ثـواب آخـرت را عـوض گرفتـارى دنـیا.
نتیجه تقوا و طاعت پروردگار
عَنْ اَبىِ الْحَسَنِ الثّالِثِ علیهالسلام أَنَّهُ قالَ: مَنِ اتَّقَى اللّهَ یُتَّقى وَمنْ اَطاعَ اللّهَ یُطاعُ
امام هادى علیهالسلام فرمود: هر که از خدا پروا کند، از او پروا کنند، و هرکس از خدا اطاعت کند، اطاعتش کنند.
پـاداش شـکر نعـمت
قالَ الإمامُ الهادى علیهالسلام: الشّاکِرُ اَسْعَدُ بِالشُّکِر مِنْهُ بِالنِّعمَةِ الَّتى اَوْجَبَتْ الشُّکر لِأَنَّ النِّعَمَ مَتاعٌ وَالشُّکْرُ نِعَمٌ وَعُقبى.
امام هادى علیهالسلام فرمود: کسى که شکر نعمت بجا آورد، براى سپاس سزاوارتر است از نعمتىکه شکر دارد، چون نعمتها کالایى است وشکر، هم نعمت است وهم آخرت.
دشـمن تـراشى
قالَ ابُوالحَسَنِ الثّالِث علیهالسلام: مَـنْ رَضِـىَ عَـنْ نَفْـسِهِ، کَثُـرَ السّـاخِطُـونَ عَلَـیْهِ.
امام دهم علیهالسلام فرمود: کسى که از خود راضى باشد، دشمنانش زیاد خواهند شد.
ایمـنى از مکر الهى
قالَ الإمامُ الْهادی علیهالسلام: مَنْ اَمِنَ مَکْرَ اللّهِ وَأَلیمَ أَخْذِهِ تَکَبَّرَ حَتّى یَحِلَّ بِهِ قَضاؤُهُ و نافِذُ اَمْرِهِ و مَنْ کانَ عَلى بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ هانَتْ عَلَیْهِ مَصائِبُ الدُّنیا وَلَو قُرِضَ وَنُشِرَ.
امام على النقى علیهالسلام فرمود: هرکس خود را از مکر و مؤاخده پروردگار در امان بداند، کبر ورزیده است، تا آنکه قضاى الهى و دستور تخلف ناپذیر او گریبانش را بگیرد، و هرکس از طرف خداوند دلیل روشنى داشته باشد، (براى کارهایش دلیل شرعى داشته باشد،) هرمصیبتى بر او سبک و قابل تحمل خواهد بود، هر چند بدنش را قیچى کنند و پاره پاره شود.
پیـامـد هاى دو رویى
قالَ الإمامُ الْهادی علیهالسلام: اَلْمِراءُ یُفْسِدُ الصِّداقَةَ الْقَدیمَةَ وَ یَحِّلُ الْعُقْدَةَ الْوَثیقَةَ وَ أَقَلُّ ما فیهِ اَنْ تَکُونَ فیهِ الْمُغالَبَةُ، وَالمُغالَبَةُ اُسُّ اَسْبابِ الْقَطیعَةِ.
امام على النقى علیهالسلام فرمود: نفاق و دورویى، دوستى دیرین را از بین مىبرد و پیمانهاى محکم و مطمئن را نیز بر هم مىزند و کمترین اثر آن، کشمکش و نزاع است و نزاع، اصلىترین سبب جدایى است.
آثـار اخــلاق ناپسـند
قالَ أبُوالحَسَنِ الثّالِث علیهالسلام: اَلْحَسَدُ ماحِقُ الْحَسَناتِ وَالزَّهـْوُ جالِبُ الْمـَقْتِ.
امام هادى علیهالسلام فرمود: حسـد، خوبیـها را از بین مىبرد و خودخواهى، دشمنى و بیزارى مىآورد.
بـدترین صـفات اخـلاقى
قالَ الإمامُ الْهادی علیهالسلام: اَلجَـهْلُ والبُـخْلُ أذَمُّ الأخــلاقِ.
امام هادى علیهالسلام فرمود: جهل و بخل بدترین صفات اخلاقى است.
بـرتـریـنهـا
قالَ الإمامُ الْهادی علیهالسلام: خَیْرٌ مِنَ الْخَیْرِ فاعِلُهُ، وَاَجْمَلُ مِنَ الْجَمیلِ قائِلُهُ، وَأرْجَحُ مِنَ الْعِلمِ حامِلُهُ، وَشَرٌّ مِنَ الشَّرِّ جالِبُهُ، وَاَهْوَلُ مِنَ الْهَوْلِ راکِبُهُ.
امام على النقى علیهالسلام فرمود: بهتر از کار خیر، انجام دهنده آن است، و زیباتر از سخن زیبا، گوینده آن است، و برتر از دانش، دانشمند است، و بدتر از بدى، آورنده آن است، و ترسناکتر از وحشت، ترسو است.
انتـظار بىجـا
قالَ الإمامُ الْهادی علیهالسلام لِلْمُتوَکِلِّ فى جَوابِ کَلامٍ دارَ بَینَهُما : لاتَطلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدَرتَ عَلَیْهِ، وَلاَ الْوَفاءَ مِمَّنْ غَدَرْتَ بِهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سوُءَ ظَنِّکَ الِیهِ، فَإنَّما قَلبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ.
امام هادى علیهالسلام در جواب سخنى که میان او و متوکّل گذشت ، فرمود: از کسىکه نسبت به او کدورتى دارى خوشى نطلب، و از کسى که به او خیانت کردهاى وفا نخواه، و از کسى که به او بدگمانى، خیرخواهى نخواه، چون هر چه تو نسبت به او در دل دارى، او هم نسبت به تو در دل دارد.
خشـونت بى جــا
قالَ الإمامُ الْهادی علیهالسلام: اَلْغَـضَبُ عَلـى مَـنْ تَمْلِـکُ لُـؤْمٌ.
امام دهم علیهالسلام فرمود: غضب کردن برکسىکه اختیارش با توست، موجـب سـرزنـش و پستى است.
زیبـایى ظاهر و بـاطن
قالَ الإمامُ الْهادی علیهالسلام: حُسنُ الصُّورَةِ جَمـالٌ ظـاهِـرٌ. و حُسـنُ العَـقلِ جمـالٌ باطِـنٌ.
امام على النقى علیهالسلام فرمود: نیکویى صورت، زیبایى ظاهر است، و نیـکى خرد، زیبـایى باطن است.
نتیـجـه حسـد
قالَ الإمامُ الْهادی علیهالسلام: اِیّاکَ وَالْحَسَـدَ فَاِنَّهُ یَبینُ فیکَ وَلایَعْمَـلُ فـى عَـدُوِّکَ.
امام هادى علیهالسلام فرمود: از حسد بپرهیز، چون حسادت تو آشکار مىشود و در دشـمنت هـم تأثـیرى نـدارد.
نـرود میخ آهنین در سنگ
قالَ الإمامُ الْهادی علیهالسلام: ألْحِکْمَةُ لاتَنْجَعُ فِىالطِّباعِ الْفاسِدَةِ.
امام هادى علیهالسلام فرمود: حکمت در سرشتهاى فاسد تأثیرى ندارد.
ر ا ز د ا ر ى
قالَ الإمامُ الْهادی علیهالسلام: اُذْکُرْ مَصـْرَعَکَ بَیْنَ یـَدَىْ اَهْلِکَ وَلاطَبیبٌ یَمْنَعُکَ وَلاحَبیبٌ یَنْفَعُکَ.
امام على النقى علیهالسلام فرمود: به یاد آور لحظهاى را که در مقابل بستگانت جان مىدهى، که نه طبیب، کارى مىتواند بکند و نه از دوست کارى ساخته است.
لذّت خـواب و خـوراک
قالَ الإمامُ الْهادی علیهالسلام: اَلسَّهَـرُ اَلَـذُّ لِلْمَنـامِ وَالْجُوعُ یَزیدُ فیطیبِ الطَّعامِ.
امام هادى علیهالسلام فرمود: بىخوابى، خـواب را لذیذتر مىکـند و گرسنگى، خوراک را گواراتر مىسازد.
مـزاح و شـوخى
قالَ الإمامُ الْهادی علیهالسلام: اَلْهَزْلُ فُکاهَةُ السُّفهاءِ وَصِنـاعَةُ الجُهّـالْ.
امام دهم علیهالسلام فرمود: مزاح و شوخى، خوشمزگىِ نابخردان و حـرفه جـاهــلان اسـت.
حســابـرسـى
قالَ الإمامُ الْهادی علیهالسلام: اَلْمَقادیرُ تُریکَ ما لَمْ یَخْطُرْ بِبالِکَ.
امام دهم علیهالسلام فرمود: حسابرسىها، آنچه را که به ذهنت خطور نمىکند به تـو نشـان خواهـد داد.
سـرزنش و کیـنه
قالَ الإمامُ الْهادی علیهالسلام: العِتـابُ مِفْتـاحُ الثِّقـالِ وَالْعِتـابُ خَیـرٌ مِـنَ الْحِقْـدِ.
امام دهم علیهالسلام فرمود: سرزنش، کلید آزار است و سرزنش بهتر از کینه است. (یعنى اگر نسبت به کسى کینه در دل داشته باشى بدتر از آن است که او را سرزنش کنى)
صـبر بـر مصیـبت
قالَ الإمامُ الْهادی علیهالسلام: اَلْمُـصیبَـةُ لِلصّـابِرِ واحِـدَةٌ ولِلْـجـازِعِ اثْنتـانِ.
امام هادى علیهالسلام فرمود: مصیبتبراىکسىکه صبر مىکند، یـک مشـکل بیش نیـست، ولى براى کسى که بىتابى مىکند، دوتاست.