ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
برای آنکه انسان بتواند در وادی شکر پروردگار قدم گذارد ، در درجه اول باید نعمت شناس باشد یعنی بداند خدا چه نعمت هایی را در اختیار او قرار داده است
خداوند بعضی از نعمت های خویش را نسبت به برخی دیگر ، برتر داشته است و کوتاهی کردن در شکر آنان را به هیچ عنوان جایز ندانسته است و تصریح فرموده است :
<<ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ >> ( تکاثر / آیه 8 )
< در آن روز ( قیامت ) از نعمت ، مورد سوال قرار می گیرید. >
نعمتی که روز قیامت مورد پرسش خداوند قرار می گیرد به تفسیر مفسران معصوم قرآن ، نعمت وجود اهل بیت ( ع ) است.
اصل وجود امام نعمتی است که منقطع نمی شود و پروردگار مهربان این نعمت را بدون هیچ استحقاقی به آفریدگارش عطا فرموده و می فرماید که این نعمت گاهی به صورت آشکار و گاهی به صورت پنهان می باشد اما در نعمت بودنش تاثیری ندارد. در قرآن کریم به این مطلب توجه شده است :
<< وَأَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً >> ( لقمان / آیه 20 )
< خدا نعمت های ظاهری و باطنی خود را بر شما کامل کرد.>
امام کاظم ( ع ) در تفسیر رین آیه فرمودند :
< نعمت آشکار ، امام آشکار است و نعمت باطن امام غائب است. >