صدای شیعه

«اشهد ان علی ولی الله »

صدای شیعه

«اشهد ان علی ولی الله »

فضیلت بقیع

در فضیلت بقیع حدیث‏هاى متعدّدى از رسول خدا صلى الله علیه و آله نقل گردیده است. از جمله در حدیثى چنین فرمود:

 «یحشر من البقیع سبعون ألفاً على صورة القمر لیلة البدر»


 از بقیع هفتاد هزار نفر محشور خواهند شد که صورت آنان مانند ماه چهارده شبه خواهد درخشید.

و در حدیث دیگر چنین فرمود: «یحشر من هذه المقبرة سبعون ألفاً یدخلون الجنّة بغیرحساب وکأنّ وجوههم القمرلیلیة البدر»؛
از بقیع هفتاد هزار نفر که صورتشان مانند ماه چهارده شبه است محشور خواهند شد و بدون حساب وارد بهشت خواهند گردید. 
درباره حضور شبانه رسول خدا صلى الله علیه و آله در بقیع و دعا و طلب مغفرت آن حضرت نسبت به اهل بقیع که گاهى روز و گاهى شب هنگام انجام مى‏گرفت در حدیث و تاریخ مطالب فراوان نقل شده است.
در حدیثى چنین آمده است که رسول خدا صلى الله علیه و آله در بقیع حضور مى‏یافت و اهل قبور را بدین گونه مورد خطاب قرار مى‏داد. «السَّلامُ عَلَیکُم یا أَهلَ الْقُبُور یَغفِرُ اللَّهُ لَکُم وأنتم لَنا سلف ونحن بالأثر»؛
درود بر شما خدا ما و شما را بیامرزد. شما پیش آهنگان ما بودید و ما هم در پى شما خواهیم آمد
در حدیث دیگر آمده است که مى‏فرمود: «السلام علیکم قومٌ مؤجلون أتانا وأتاکم ما توعدون. اللّهم اغفر لأهل البقیع الغرقد»؛ 
درود بر شما اى کسانى که اجل شما و آنچه‏
تاریخ حرم ائمه بقیع(ع)، ص: 60
به ما و شما وعده داده‏اند فرا رسید. خدایا اهل بقیع غرقد را بیامرز
إنّی امِرتُ أن أدعو لهم
از عایشه نقل شده است که رسول خدا صلى الله علیه و آله شب هنگام و آنگاه که همه چشمها به خواب مى‏رفت به آرامى رختخواب را ترک نموده و از منزل خارج مى‏شد. خود من و گاهى «بریره» خدمتکارم به‏دستور من او را تعقیب مى‏کردیم و مى‏دیدیم که به بقیع مى‏آمد و در آنجا توقّف طولانى مى‏نمود و مکرّر دست‏ها را به سوى آسمان برمى‏داشت و به دعا و استغفار بر اهل بقیع مشغول مى‏گردید. یکبار پس از مراجعت رسول خدا صلى الله علیه و آله از علّت این عمل استفسار نمودم؛ در پاسخ من فرمود: «إنّی أُمرت أن أدعو لهم»؛ «من از طرف خدا مأموریت دارم که بر اهل بقیع استغفار کنم.» عایشه مى‏گوید: عرض کردم اگر من به بقیع رفتم چه بگویم وبر آنان چگونه درود بفرستم. فرمود بگو: «السلام على أهل الدیار من المؤمنین والمسلمین ویرحمهم اللَّه المستقدمین منّا والمستأخرین وإنّا إن شاء اللَّه للاحقون».

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد